Translate

zondag 25 mei 2014

TIPS | Race tegen de klok, afvallen voor de zomer!

Translation: I don't translate long posts anymore, but to translate this: hit the 'translate' / 'selecteer een taal' button left on top!

De zomer staat weer voor de deur en dat betekent zon, strand, ijsjes, korte kleding, vakantie, koel drinken en ook zwemmen. Zwemmen is voor vele mensen op het moment nog een nachtmerrie. De pondjes van de feestdagen zitten er nog steeds aan en er is echt no way dat we zo gaan zwemmen. Toch zijn we lui, houden we van bankhangen met een wijntje en wat chips op zijn tijd. Ik denk dat menigeen zich hier wel in herkent, ook ik ben schuldig. Toch begint het me nu echt te kriebelen door alle leuke crop tops deze zomer, mooie bikini's en mensen die het wél kunnen. Like always ben ik weer erg laat begonnen (dat is iets wat zich echt op elk front van mijn leven doordringt) en probeer ik nu turbo af te vallen. Niet té turbo, want dan krijg je een jojo effect. Ook willen we natuurlijk gezond eten, maar ook lekker. Gelukkig hoeft het niet zo te zijn dat gezond eten niet lekker is! Vandaag wilde ik een paar basistips met jullie delen over gezond eten. Wat kun je eten als je af wil vallen? Ik ben geen diëtist en ook geen in opleiding, maar ik vind het wel interessant en ik denk dat ik er daarom misschien meer over weet dat de gemiddelde niet-diëtist. Beschouw het dus als richtlijnen en niet als keiharde waarheden!

Hier willen we naartoe!


1. Groente. Groente is je vriend als je wil afvallen. Je beste vriend, zelfs. Groente kun je eigenlijk altijd eten, in tegenstelling tot fruit. In fruit zitten namelijk heel veel suikers. Vooral bananen zijn dikmakers - dit kun je dan ook beter niet meer dan één keer per week eten. Groente kan heel lekker zijn! Koop een paar van je favoriete groenten, kook deze en maak er een salade van. Je kan ook een salade maken (uiteraard zonder al te veel dressing of saus) en geloof het of niet, op een wortel kauwen is toch ook best wel lekker.
Voorbeelden van lekkere, kauwbare groenten zijn komkommer, tomaat, bleekselderij, wortel en paprika.



2. Magere zuivelproducten. Ben je een melkdrinker? Zorg er dan voor dat je magere melk hebt! Volle melk bevat heel veel vetten, magere melk amper. Dit geldt ook voor yoghurt. Griekse yoghurt is wel erg vet, dus je kan beter kiezen voor oer Hollandse yoghurt. Wil je er ranja in? Kies dan voor de variant zonder suiker! Deze is altijd beter voor je dan de originele limonade.

3. Bruin brood. In wit brood zitten veel zetmelen, wat je dikker maakt. Ook zit er weinig voedingsstoffen in wit brood, waardoor je niet zo snel vol zit. Bruin brood zit vol vezels, granen en natuurlijk ook zetmelen. Brood heb je nodig, maar zorg ervoor dat dat niet het enige is wat je overdag eet! Tegenwoordig zit in brood ook veel suiker (raar maar waar), dus dat werkt in de tegengestelde richting.

4. Kies je beleg nauwkeurig uit. Magere vleeswaren, als je van vlees houdt. Bijvoorbeeld kipfilet is erg goed, rosbief is ook mager. Het is dan natuurlijk beter om van de vers afdeling dit te kopen dan in een pakje; daar zitten altijd conserveermiddelen in. Dat is minder gezond voor je - maar vaak wel goedkoper en langer houdbaar. Smeerkaas is ook altijd  beter dan kaas (en al helemaal als je Slankie kiest). Sandwichspread is niet ideaal, maar altijd beter dan een dikke plak blabbervette boterhamworst. Pindakaas en gesmolten kaas kun je beter vermijden! Wanneer kaas warm wordt, veranderen de vetmoleculen en dit is (nog) slechter dan gewone kaas.

5. Minder je koolhydraten. Misschien zijn koolhydraten nog wel erger dan vetten om te eten, maar je hebt ze wel nodig! Zonder koolhydraten wordt je moe en lusteloos. Zorg er dus wel voor dat je elke avond een beetje aardappels/rijst/pasta mee eet, anders kun je straks nog steeds niet zwemmen. Het is wel verstandig om je portie te minderen.


6. Kies voor meer eitwitrijk voedsel in je dieet. Eiwitten zijn heel belangrijk als je wil afvallen!. Het zet niet aan én je raakt er vol van. Eiwitten zitten onder andere in ei (wauw) en vlees. Bij ei is het wel belangrijk dat je het eigeel niet op eet en bij vlees zorg je weer voor magere vleessoorten, zoals rundvlees en kip. Varkensvlees is altijd vetter!
Bij het sporten kun je ook kiezen voor eiwitshakes. Deze zorgen ervoor dat je spieren sneller weer herstellen, waardoor je sneller weer kan beginnen met sporten. Ze hebben vaak een lekker smaakje (niet verkeerd!) en zijn redelijk betaalbaar bij de Body en Fit shop. Echter zit er veel testosteron in eiwitshakes. As you probably know; dat is een mannelijk hormoon. Zorg er als vrouw dus voor dat dit niet je dagelijkse drankje is en voor mannen die aanleg hebben om kaal te worden (en dat niet willen) werkt dat ook niet mee!

7. Eet minder zout. Zouten heb je nodig, maar als je teveel binnen krijgt, houd je vocht vast. Dat zorgt voor een opgeblazen gevoel, maar ook voor een opgeblazen uitzicht. Van zout krijg je ook nog eens dorst, dus dan zit je in zo'n prachtige vicieuze cirkel. Gooi dus geen zout door de aardappelen (of minder), minder zout over je eitje en vermijdt erg zoute producten. Eet bijvoorbeeld ongezoute nootjes!

8. Niet meer eten na 8 uur. Alles wat je na 8 uur eet, wordt sneller omgezet in vet. Dit omdat je lichaam in de avond in een 'rustperiode' komt om zich voor te bereiden op het slapen gaan. Overdag beweeg je regelmatig en worden de voedingsstoffen sneller verbrand en opgenomen; 's nachts wordt het direct omgezet in vetten en glucose.

9. Water drinken. Héél véél water drinken. Groene thee mag ook, trouwens. Dat reinigt je lichaam van afvalstoffen en zorgt ervoor dat je vol komt te zitten. Heb je honger voor het avondeten? Drink dan twee glazen water! Geheid dat je minder eet tijdens het avondeten en je krijgt alsnog een verzadigd gevoel. Een mens moet ongeveer twee liter water per dag drinken, drie mag ook nog wel. Zorg er wel voor dat je hierin niet doorslaat; teveel water op een dag is heel erg slecht voor je nieren en lever. Frisdranken en sappen zijn slecht voor je, hier zit heel veel suiker in! Ook smoothies kun je beter beperken tot het minimum - al helemaal smoothies uit de supermarkt. Een vriendin vertelde mij dat in de AH smoothies 16 suikerklontjes zitten. Niet goed dus. Eigen gemaakte zijn altijd beter, maar vergeet niet dat die ook vol fruitsuiker zitten!

10. Stevig ontbijten, maar niet met fruit! Op een lege maag fruit eten zorgt ervoor dat alle suikers uit het fruit worden opgenomen, wat aanzet. Je kan wel ontbijten met bijvoorbeel cruesli en yoghurt (kijk even achterop het pak naar de voedingswaarden en toegevoegde suikers), brinta is ook heel goed voor je. Veel mensen vinden dat minder lekker. Je kan ook beschuit of brood eten, maar let dan wel weer op je beleg!




Hopelijk hebben jullie wat aan mijn tips!
Zijn jullie al zomerklaar? Of geef jij daar niet zoveel om?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk dat je reageert! Bedankt voor je reactie!